| |||
Fremad ble bygget i Lowestoft i England i 1888 som en såkalt ”dandy drifter”, kravellbygd to-mastra galeas med rund hekk og rett stevn. Den fikk navnet Boy Jack og ble i 1905 solgt til Norge og første Norske eier var Ole Bendiksen, Feøy, der den fikk navnet Fremad. Kutteren var i mange år kjent som Norges eldste fiskefartøy i aktivt fiske. Fremad har i alle år fått god omtale for vakre linjer og godt stell. I Fiskeregisteret fra 1920 finner vi SK «Fremad» nyttet til hav og kystfiske. Nå er eieren Truls Polden. Dei setter straks inn maskin, en 32 HK Grei semidiesel. På denne tiden var det allerede en Fremad i Solund og vår Fremad ble altså den andre, derfor ble den Fremad II. I 1938 ble det satt inn en splitter ny 40HK Wickmann. I april 1940 blei «Fremad II» rekvirert av de Tyske okkupantene. Med Tyske styrker om bord ble det senere åpnet ild mot båten i fra Norske styrker, og flere av okkupantene fall , men også en nordmann fra mannskapet. I oktober 1941 gjekk Fremad II til Shetland med 10 ungdommer om bord. Der ble båten værende til krigen var over og kom hjem i 1947. 1959 gikk Fremad II til Løfallstrand i Hardanger for storstilt ombygging. Tidlig på 60-talet ble Fremad II igjen Rogalandsbåt. Først til Tysvær, med brødrene Bakkevik som eiere. I 1978 ble Fremad II solgt til brødrene Lauvås og fikk Jørpeland i Ryfylke som hjemmehavn. Fremad II fikk i de neste tre tiåra en aktiv og etter kvart godt kjent posisjon i norsk kystfiske. Siden 1905 har Fremad kun hatt 4 eiere, dette må bety at den har tjent sine eiere godt. I 2009 Ble Fremad II fredet av Riksantikvaren. Fartøyvernsenteret i Hardanger fikk oppgaven med restaurering. Fremad II var ferdig restaurert i 2022. Fra 2023 og i aktivt drift, vil Fremad II, satse på Turistnæring og vil da få en aktivt periode med å fremme kystkultur, delta i de mange havnedager i vårt fylke, arrangere selskaper om bord, teambuilding samt fisketurer med turister. | |||
Byggeår og -sted | 1888, Lowestoft, England | ||
Dimensjoner | 58 x 16,4 x 7,3 fot | Byggematerial | Tre |
Hovedfremdrift | Opprinnelig seil, nå 14 liters Scaniamaskin | ||
Eier | Stiftelsen Fremad II / FB = Vennefor. Fremad II / www.fremad2.no |
Published by Terje Iversen, Leder Venneforeningen